Formaldehyd i møbellim: Nye regler på vej?
21. april 2017EU’s miljøkomite hæver ambitionsniveauet for den cirkulære dagsorden
25. april 2017Forbrugerne forbinder miljømærker med ansvar
En ny undersøgelse viser, at halvdelen af de danskere, der kender Svanemærket eller EU-Blomsten, mener, at et supermarked med et stort udvalgt af miljømærkede signalerer ansvar.
I undersøgelsen, der er foretaget af YouGov for Miljømærkning Danmark, svarede:
- 50 % af de danskere, der kender et af de to miljømærker, at supermarkedet tager ansvar for det omgivende samfund.
- 35 % af de danskere, der kender et af de to miljømærker, at supermarkedet hjælper dem med at træffe trygge valg.
- 30 % af de danskere, der kender et af de to miljømærker, at der vil de gerne handle.
Miljømærkning Danmark kører for tiden en kampagne med overskriften “Dit valg i dag betyder alverden i morgen”, der har til formål at øge danskernes kendskab til det brede udbud af miljømærkede varer.
Uvildig tredjepart skaber tryghed
Kvalitetschef i COOP, Malene Teller Blume, fortæller desuden, at den uvildige tredjepart, som miljømærkningen udgør, ikke kun skaber tryghed for forbrugerne, men også for detailhandlen:
“I COOP har vi en offensiv strategi overfor kemikalier, der er mistænkt for at være miljø- eller sundhedsskadelige. Derfor øger vi løbende vores udvalg af varer med Svanemærket og EU-Blomsten, som netop stiller særligt skrappe miljø- og kemikaliekrav. Mærkerne giver os tryghed for, at vores varer er blandt de miljømæssigt bedste, fordi kravene løbende skærpes. Det er meget vigtigt for os, at vores kunder kan vælge blandt et bredt udvalg af miljømærkede produkter, da vi ved, at mange kender mærkerne og foretrækker miljørigtige varer, der er fri for problematisk kemi,” udtaler hun i pressemeddelelse fra Miljømærkning Danmark.
HJÆLP TIL MILJØMÆRKNING
Skal du have hjælp til at få din virksomheds produkter miljømærket? Så ring 40 11 09 20 for en uforpligtende snak.