Help2Comply-logoHelp2Comply-logoHelp2Comply-logoHelp2Comply-logo
  • Forside
  • Compliance
    • Miljømærkning
    • Bæredygtigt byggeri
    • Analyser af miljøaftryk
    • CE-mærkning
    • Legetøj
    • Tekstiler
    • Kosmetik
    • Fødevarekontakt-materialer
    • Andre certificeringer
  • Om H2C
  • Viden
  • Kontakt os
✕
EU ophæver fareklassificering af titandioxid
22. december 2022
Help2Comply hjælper Miljøstyrelsen med stor nikkelundersøgelse
20. januar 2023

Bæredygtighed: Kan markedsføringen bære?

6. januar 2023
 
Skriver du, at dine produkter er bæredygtige, grønne, miljøvenlige eller lignende, skal du kunne dokumentere det. Ellers kan der være tale om greenwashing og vildledende markedsføring. Vi kan hjælpe med dokumentationen.

I december 2022 meddelte Forbrugerombudsmanden, at man havde indskærpet markedsføringslovens forbud mod vildledning over for fem virksomheder. Virksomhederne havde alle markedsført deres produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere påstanden.

Eksempler:

  • ”Bæredygtige designs”
  • ”Shop bæredygtig mode”
  • ”Økologisk, bæredygtigt legetøj er sund fornuft”

”Virksomheder skal kunne markedsføre konkrete miljømæssige fordele ved deres produkter, men når virksomheder markedsfører deres produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere det, er det vildledende markedsføring,” udtalte Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

 

En livscyklusanalyse (LCA) er dokumentation

Livscyklusanalyser ser på et produkt i hele dets livscyklus og gennem hele værdikæden – fra vugge til grav – fra udvinding af råmaterialer og produktion til brug og bortskaffelse. Dermed giver en livscyklusanalyse bl.a. et billede af et produkts samlede påvirkning af klima og miljø.

Det kan du bl.a. bruge en livscyklusanalyse til:

  • At dokumentere, hvad der gør dit produkt bæredygtigt.
  • At godtgøre, hvad der gør dit produkt mere miljørigtigt end konkurrentens.
  • At bekræfte de grønne tiltag, din virksomhed har foretaget.
  • At afdække muligheder for optimering i din værdikæde.
  • At vurdere, om dit produkt egner sig til et miljømærke som Svanemærket eller EU-Blomsten.

 

Et miljømærke hjælper også

Er dit produkt Svanemærket eller miljøcertificeret med EU-Blomsten, giver det visse fordele i forhold til markedsføringen. Mærkerne, der er nogen af verdens skrappeste miljøcertificeringer, stiller nemlig en række skrappe miljø- og kemikaliekrav, ligesom parametre som kvalitet og levetid indgår.

Med et miljømærke på dit produkt behøver du ikke også en livscyklusanalyse som dokumentation. Om markedsføring af miljømærkede produkter skriver Forbrugerombudsmanden i sin Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring:

”Hvis et produkt er mærket med en officiel mærkningsordning, som for eksempel ’Svane- mærket’ eller ’EU-Blomsten’, må produktet normalt kaldes ’mindre miljøbelastende’, ’mere miljørigtigt’, ’mere skånsomt for miljøet’, ’bedre for miljøet’ eller lignende, uden at der er lavet en livscyklusanalyse mv. Det må produktet også, hvis samtlige kriterier for opnåelsen af et af mærkerne er opfyldt for produktet, og I kan dokumentere det ved en anerkendt uafhængig sagkyndig.”

 

Få professionel og erfaren hjælp til dokumentationen. Og undgå anklager om greenwashing og vildledende markedsføring.

Ring 40 11 09 20 for mere information

Er du blevet klogere? Del din nye viden ...
Vivi Schytt (40 11 09 20)
Vivi Schytt (40 11 09 20)

Mere om samme emne

21. marts 2023

Er dine kunder bekymrede for PFAS?


Læs mere
21. februar 2023

CO2Puljen åbner for ansøgninger om grønne tilskud


Læs mere
20. januar 2023

Help2Comply hjælper Miljøstyrelsen med stor nikkelundersøgelse


Læs mere

Få mere viden om

  • Bæredygtighed
  • Byggeri
  • CSR og etisk handel
  • Elektronik
  • Fødevarekontaktmaterialer
  • Kosmetik
  • Legetøj
  • Miljømærkning
  • Produktsikkerhed
  • Tekstiler
  • Vores arbejde

Seneste artikler

  • Er dine kunder bekymrede for PFAS? 21. marts 2023
  • CO2Puljen åbner for ansøgninger om grønne tilskud 21. februar 2023
  • Help2Comply hjælper Miljøstyrelsen med stor nikkelundersøgelse 20. januar 2023
  • Bæredygtighed: Kan markedsføringen bære? 6. januar 2023
  • EU ophæver fareklassificering af titandioxid 22. december 2022

Hvad betyder det?

Påvirker denne nye viden dig og din virksomhed?

Ring 40 11 09 20 for en uforpligtende snak – eller kontakt os her.

Seneste artikler

  • Er dine kunder bekymrede for PFAS? 21. marts 2023
  • CO2Puljen åbner for ansøgninger om grønne tilskud 21. februar 2023
  • Help2Comply hjælper Miljøstyrelsen med stor nikkelundersøgelse 20. januar 2023

Få hjælp til

  • Miljømærkning
  • CE-mærkning
  • Andre certificeringer

Øg produktsikkerheden

  • Legetøj
  • Tekstiler
  • Kosmetik
  • Fødevarekontaktmaterialer

Kontakt

Kontakt os

Help2Comply ApS
v. Vivi Schytt
Michael Drewsens Vej 13
DK-8270 Højbjerg

+45 40 11 09 20

mail@help2comply.dk


help2comply.eu

2023 © Help2Comply // CVR: DK-39766795 // Cookies



Denne side er beskyttet med reCAPTCHA, og Googles Privatlivspolitik og Vilkår er gældende.

      Bliv ringet op